Goudwisselkantoor heeft een duidelijke ambitie: iedere klant een uitzonderlijke ervaring bieden, zodat ze niet alleen tevreden de deur uitgaan, maar ook ambassadeur worden. Met meer dan 200 locaties in Nederland, België en Duitsland en een sterke groeivisie, was de vraag hoe medewerkers de klantbeleving naar een hoger niveau konden tillen. Als strategische opleidingspartner ontwikkelden wij een op maat gemaakt en intensief meerjaren ontwikkelprogramma waarmee we de klantcommunicatie, hospitality en servicegerichtheid structureel verbeterden.
Bij Goudwisselkantoor draait alles om vertrouwen en service. Klanten komen met waardevolle eigendommen en verwachten een deskundige, persoonlijke benadering. Hoe zorg je dat iedere interactie een positieve indruk achterlaat? Hoe ontwikkelen medewerkers de juiste communicatieve vaardigheden om echt verbinding te maken? En hoe zorgen we ervoor dat klantgerichtheid niet alleen een doel is, maar een tweede natuur wordt?
Het Goudwisselkantoor is een organisatie die aan in- en verkoop doet van goud, valuta en verpandingen. De organisatie heeft 130 locaties, verspreid over Nederland, België en Duitsland, en heeft een flinke groeiambitie.
De hamvraag aan ons was: hoe zorg je ervoor dat iedere klant als ambassadeur de deur uitgaat? Wat is er nodig in de houding van onze medewerkers om onze klant een optimale klantbeleving te geven? En wat kunnen wij qua communicatie richting klanten doen om dit te realiseren?
Een strategisch opleidingsprogramma dat klantgerichtheid verankert
We startten met een diepgaande analyse. We voerden klantbelevingsbezoeken uit, spraken met medewerkers en management en doken in bestaande data en onderzoeken. Hieruit destilleerden we tien concrete groeikansen die het verschil maken in klanttevredenheid en loyaliteit.
Daarop volgde de ontwikkeling van het Gouden Klantprogramma, een meerjaren, op maat gemaakt ontwikkeltraject waarin we medewerkers continu prikkelen en ontwikkelen. Dit programma bestaat uit:
Onze rol als opleidingspartner ging verder dan Nederland. Inmiddels leiden we ook de ontwikkelprogramma’s in Duitsland, waarbij we ook lokale nuances en cultuurverschillen meenemen.