Bij Douglas draait alles om beleving. Maar wat als een klant niet tevreden is? Hoe zorg je ervoor dat elk gesprek, zelfs wanneer het begint met een klacht, eindigt met een tevreden klant? We ontwikkelden een trainingsprogramma waarmee medewerkers niet alleen klantgerichter leerden communiceren, maar ook écht impact konden maken – zelfs in situaties waarin het probleem buiten hun invloed lag. Het resultaat? Medewerkers die met meer vertrouwen en energie gesprekken voeren én klanten die zich gehoord en geholpen voelen.
Douglas wilde de lat voor klantgerichtheid nóg hoger leggen. De uitdaging? Medewerkers helpen om ook in uitdagende gesprekken, waarin klanten teleurgesteld of gefrustreerd zijn, een positieve draai te geven aan het contact. Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen problemen oplost, maar ook klantbeleving versterkt – zelfs als de oplossing niet altijd binnen handbereik ligt?
Bij Douglas werken heel wat medewerkers die contact met klanten hebben. De parfumerie was benieuwd hoe ze klanten, die misschien in eerste instantie niet helemaal blij waren, tóch tevreden kunnen maken. Zelfs als de klant last heeft van een probleem wat niet binnen de eigen invloed van Douglas ligt.
Klantgericht communiceren met impact
We ontwikkelden een praktijkgericht ontwikkelprogramma waarin medewerkers van het Klantcontactcentrum zich verdiepten in de kunst van klantgericht communiceren. Geen standaard training, maar een dynamisch en interactief programma waarin ze:
Naast deze thema’s werkten we met realistische praktijksituaties en persoonlijke casussen. Medewerkers kregen niet alleen waardevolle inzichten, maar ook directe feedback en hands-on tools om hun gesprekken nog effectiever te maken. Zo werd klantgericht communiceren geen trucje, maar een mindset die in de hele organisatie werd verankerd.
Naast deze thema’s werkten we met realistische praktijksituaties en persoonlijke casussen. Medewerkers kregen niet alleen waardevolle inzichten, maar ook directe feedback en hands-on tools om hun gesprekken nog effectiever te maken.
Zo werd klantgericht communiceren geen trucje, maar een mindset die in de hele organisatie werd verankerd.